JCHAT 言語科学研究会第二回大会 (JSLS2000) 開催のご案内 

 

                              -- The Second Conference of the Japanese        Society for Language Sciences (2000) --     

JCHAT言語科学研究会第二回大会 (JSLS2000) を下記の要領で開催致します。 皆様の、御参加をお待ちしています。                記 日時: 2000年8月4日(金)〜5日(土) 場所: コープイン京都 住所: 〒604-8113 京都市中京区柳馬場蛸薬師上ル 電話: 075(256)6600 (代) Fax: 075(251)0120 交通手段: JR京都駅よりタクシー で約10分。 JR京都駅より市バス(4・14号系統)四条 高倉 (大丸前)下車 、または、地下鉄四条駅下車13番 出口。 いずれも徒歩約10分 空港バスご利用の場合は「JR京都駅南口」下車、 市バスまたは地下鉄にお乗り換えください。 駐車場がございませんので、車でのご来場はご遠慮ください。 **************** プログラム ******************* 注: 1: 発表の概要は、以下からご覧になれます。 http://jchat.sccs.chukyo-u.ac.jp/JSLS/JSLS2000/ProgramJ.html 2: 日本語による発表には [日]、英語による発表には [E]と記されていま す。 ----------------------------------------------------------------- 8月4日(金) ----------------------------------------------------------------- 9:30- 受付開始 9:50-10:00 開会の辞 10:00-12:00 L1 Acquisition (1) 1-J 浜崎なおみ (中京大学)[日] ターン交替の間隔〜Yes-No疑問に対する2歳児の応答に関して〜 2-J 風間 雅江, 阿部 純一 (北海道大学)[日] 4歳児における音韻発達−他の認知能力との関係 (Phonological development in Japanese 4-year-old children: Examining the correlational relationships with the other cognitive abilities) 3-E Katsura Aoyama (University of Hawai'i at Manoa) Quantity contrast in Japanese and Finnish: Differences in adult production and acquisition 4-E Keiko Nakamura (Keio University) Polite language usage in mother-infant interactions: a look at language socialization 12:00-13:30 昼休み 13:30-15:00 L1 Acquisition (2) 5-E Ayako Kubota and Peggy Li (University of Pennsylvania) Universal Ontology and Linguistic Influence on Naming Practices 6-E Harumi Kobayashi (Kyoritsu Women's University) Learning novel part names with observation of adults' gestures 7-J Takaaki Suzuki (Kyoto Sangyo University) Learning Japanese Argument Structure Constructions (構文としての日本語項構造の獲得について) 15:00-15:10 休憩 15:10-16:10 L2 Acquisition (1) 8-E Gisela Jia (City University of New York), Doris Aaronson (New York University) Immigrants learning English in the US: What contributes to their long-term proficiency in the new language? 9-E Kyoko Baba (Nagoya University) The Roles of Learners' Vocabulary in Sentence Production of L2 Composition: A Case Study 16:10-16:20 休憩 16:20-17:50 招待講演 Chair: Yuriko Oshima-Takane (McGill University) Speaker: Michael Tomasello (Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology) [E] Title: Children's Syntactic Development Abstract: Most accounts of child language acquisition use as analytic tools adult-like syntactic categories and schemas (grammars) with little concern for whether they are psychologically real for young children. Recent research has demonstrated, however, that children do not operate initially with such abstract linguistic entities, but instead operate on the basis on concrete, item-based constructions. Children construct more abstract linguistic constructions only gradually - on the basis of linguistic experience in which frequency plays a key role - and they constrain these con- structions to their appropriate ranges of use only gradually as well - again on the basis of linguistic experience in which frequency plays a key role. The best account of first language acquisition is provided by a usage-based model in which children process the language they experience in dis- course interactions with other persons, relying explicitly and exclusively on social and cognitive skills that children of this age are known to possess. 19:00-21:00 懇親会 -------------------------------------------------------------------- 8月5日(土) -------------------------------------------------------------------- 9:00-10:30 L2 Acquisition (2) 10-J バトラー後藤裕子 (Stanford University) Japanese Students' Metalinguistic Knowledge and Strategies in Their Use of English Articles (英語の冠詞使用に関する日本人大学生のメタ認知) 11-J 家村伸子 (日本学術振興会特別研究員) 第二言語としての日本語の否定形の発達過程---中国語母語 話者の場合--- 12-J 白畑知彦 (静岡大学) 第二言語獲得での機能範疇の出現: 第二言語としての日本語 獲得からの証拠 10:30-10:40 休憩 10:40-12:10 Semantics/Discourse 13-J 中村隆志、逸見竜生、小泉明日美 (新潟大学) 新聞記事の文章末における特異的単語の意味属性 14-J 篠原和子 (東京農工大学) 日本語における空間的前後と時間概念の対応 15-E Shizuka Lauwereyns (Michigan State University) Blurry reference - the use of toka 'or something' in Japanese spoken discourse 12:10-13:10 昼休み 13:10-13:40 総会 13:40-14:40 Bilingualism 16-J 浅野知子 (University of South Florida) 二言語が混合して使われる会話における日本語・英語バイリン ガルの子供の言語切替え行動 17-E Masahiko Minami (San Francisco State University) Vocabulary Development in Bilingual and Language- Minority Children 14:40-14:50 休憩 14:50-17:50 シンポジウム 題目: Language use across social contexts: Pragmatic issues in L1 and L2 acquisition (対人文脈における言葉の使用:第一・第二言語習得における 語用論) [E] 司会: 白井恭弘 (Cornell University) 話題提供者: Gabriele Kasper (University of Hawai'i at Manoa) Haruko Cook (University of Hawai'i at Manoa) カイト由利子 (関西大学) and 作井恵子 (University of Auckland, New Zealand) Keiko Nakamura (慶應義塾大学) 指定討論者: 山梨 正明 (京都大学) Ruth Kanagy (Independent Researcher)  17:50-18:00 閉会の辞 -------------------------------------------------------------------- Alternate A1-J 杉山純子 (愛知淑徳大学) [日] 日本語母語話者と日本語学習者との会話における Self-repairの 出現形態 A2-J 須田 孝司、若林 茂則 (群馬県立女子大学) 日本人英語学習者による代名詞の格標示−発話データと文法性 判断データからの考察− ******************************************************************** < 学会開催情報リストへ戻る