【著者紹介】 玉井健(たまい けん)
神戸大学大学院総合人間科学研究科博士課程修了 博士(学術)
神戸市外国語大学大学院英語教育学専攻 教授
[主要著作]
・“Use of epistemological lenses on the ambiguity of reflective practice: What is it to reflect on experience?”, in K. Tamai, Ian Nakamura and Jo Trelfa (Eds.)(2015) Current Issues and New Thoughts on Reflective Practice, Kobe City University of Foreign Studies.
・「リフレクティブ・プラクティス—教師の教師による教師のための授業研究」吉田達弘・玉井健・横溝紳一郎・今井裕之・柳瀬陽介編『リフレクティブな英語教育をめざして』(2009)ひつじ書房
・「リフレクティブ・プラクティスと教師の成長」『英語教育』2010年3月号、Vol. 57、大修館書店
渡辺敦子(わたなべ あつこ)
Institute of Education, University of London, PhD(教育学)
文教大学文学部 准教授
[主要著作]
・Reflective Practice as Professional Development: Experiences of Teachers of English in Japan (2016) Multilingual Matters.
・“Journal writing as a space for reflection: the concept of kotodama”, in Roger Barnard, Jonathon Ryan (Eds.)(2017) Reflective Practice: Voices from the Field, Routledge.
・“Critical inquiry into critical reflection: Situated in the Japanese context” 『JACET言語教師認知研究会研究集録』 (2016)
浅岡千利世(あさおか ちとせ)
University College London, Institute of Education, PhD(教育学)
獨協大学外国語学部 教授
[主要著作]
・Early Professional Development in EFL Teaching: Perspectives and Experiences from Japan(2019) Multilingual Matters.
・「英語教育課程」「授業実践」JACET教育問題研究会編『行動志向の英語科教育の基礎と実践—教師は成長する』(2017)三修社
・「新任教員の教師認知」笹島茂・西野孝子・江原美明・長嶺寿宣編『言語教師認知の動向』(2014)開拓社