Style and Creativity 斎藤兆史著 Style and Creativity
斎藤兆史著
2016年5月

Hituzi Language Studies No.2

Style and Creativity

Towards a Theory of Creative Stylistics

斎藤兆史著 Saito Yoshifumi

菊判上製カバー装 定価7,500円+税

ISBN 978-4-89476-725-6

ブックデザイン 白井敬尚形成事務所

ひつじ書房


20世紀中期、英文学研究と言語学との専門分化を背景として、逆にその溝を埋める学理として英語文体論が登場した。1980年代以降は、英語・英文学教育をも視野に収めた教育的文体論も登場した。しかしながら、従来の英語文体論は、あくまで既存のテクストを前提とし、それを分析の対象とする点において記述的であった。本書は、従来の文体論の枠組みを整理した上で、ある文学的意匠を出発点として、それをテクストとして実現させるために規範的に機能する新しい創作文体論の理論を提示する。



【目次】
Introduction
Acknowledgements

CHAPTER 1 History of Stylistics
1.1 General outline
1.2 Structuralism and semiotics: the French school
1.3 Poetics and deviation theory: the Russian-Formalist Jakobsonian school
1.3.1 Russian Formalism
1.3.2 Roman Jakobson
1.3.3 Prague Linguistic Circle
1.4 How Western literature represents the Western mind: the German school
1.4.1 Vossler
1.4.2 Spitzer
1.4.3 Auerbach
1.5 Close reading and educational values: the British school
1.5.1 Practical Criticism: I.A. Richards
1.5.2 Leavisism
1.5.3 Literary stylistics
1.5.4 Linguistic stylistics
1.5.5 Pedagogical/practical stylistics
1.6 Summary

CHAPTER 2 Theory of Stylistics
2.0 Introduction
2.1 Defi nition of style
2.1.0 Introduction
2.1.1 ‘Style is the man himself’: style as idiolect
2.1.2 Different ways of saying the same thing: style as ornamentation
2.1.3 Why did the author choose this particular expression?: style as choice
2.1.4 Departure from the norm: style as deviation
2.1.5 A recurrent pattern of distinctive features: style as coherence
2.1.6 A set of associative meanings: style as connotation
2.2 Defi nition of stylistics
2.2.0 Introduction
2.2.1 Stylistics is a study of language: stylistics as a branch of linguistics
2.2.2 Stylistics is a study of literature: stylistics as a branch of literary criticism
2.2.3 Only connect: stylistics as an interdisciplinary field of study
2.3 Other theoretical problems
2.3.1 Subcategorization of stylistics
2.3.2 What is literary language?
2.3.3 Fish ‘Hook’
2.3.4 Interpretation
2.4 Summary

CHAPTER 3 Rearrangement of the Principles of Stylistics
3.0 Introduction
3.1 Linguistic stylistics
3.1.1 Theoretical problems
3.1.2 Selection of the text and the analytical strategy
3.1.3 Analyzing Woolf’s perception
3.1.4 Testing the idiolectal cognitive model
3.1.5 Conclusion
3.2 Literary stylistics
3.2.1 What literary stylistics attempts to do
3.2.2 Beginning with intuitive reading
3.2.3 Literary background
3.2.4 Linguistic strategies
3.2.5 Analyzing Woolf’s speech/thought presentation
3.2.6 Conclusion
3.3 Pedagogical stylistics
3.3.1 Language and/or literature?
3.3.2 Gap-filling for understanding discourse
3.3.3 Imagining contexts of situation
3.3.4 Sensitization to language of literature
3.3.5 Conclusion
3.4 Summary

CHAPTER 4 Theory of Creative Stylistics
4.0 Introduction
4.1 Creativity in linguistic and literary activities
4.1.1 Traditional idea of creativity in linguistic and literary activities
4.1.2 Creativity in reading
4.1.3 Creativity in writing
4.1.4 Creativity in conversation
4.1.5 Cognitive development or ‘creative language awareness’
4.2 Rhetoric
4.3 Linguistic imperialism
4.4 Checklist for creative language awareness
4.4.0 Introduction
4.4.1 Intention
4.4.2 Message, theme, or motif
4.4.3 Text type
4.4.4 Setting and characterization
4.4.5 Narrative structure and point of view
4.4.6 Tense and time-shift
4.4.7 Syntactic choice
4.4.8 Lexical choice
4.4.9 Phonological choice
4.4.10 Graphological choice
4.4.11 Metaphor and symbolism
4.4.12 Cohesion, coherence, and overall textual patterning
4.5 Autonomy of text
4.6 Summary

CHAPTER 5 Practice of Creative Stylistics
5.0 Introduction
5.1 Creative process
5.1.1 Intention
5.1.2 Setting and characterization
5.1.3 Narrative voice and point of view
5.1.4 Syntactic choice
5.1.5 Title and symbolism
5.1.6 Graphological choice
5.1.7 Intertextuality
5.2 Created text
5.3 Possibilities of pedagogical applications

CHAPTER 6 Conclusions and Sugessions for Further Research
6.1 Conclusions
6.2 Suggestions for further research


References
Index



著者紹介
斎藤兆史(さいとう よしふみ)
栃木県宇都宮市出身。東京大学文学部卒業、同大学院人文科学研究科修士課程修了。
インディアナ大学英文科修士課程修了。ノッティンガム大学英文科博士課程修了(Ph.D)。東京大学文学部助手、東京大学教養学部専任講師、東京大学大学院総合文化研究科助教授、准教授、教授を経て、現在、東京大学大学院教育学研究科教授。
専門は英語教育、英語文体論。

主な著書
・『英語の作法』(東京大学出版会、2000)
・『英語達人列伝』(中央公論新社、2000)
・『日本人と英語』(研究社、2007)
・Literature and Language Learning in the EFL Classroom (Palgrave Macmillan, 2015; coedited with M. Teranishi and K. Wales)



ご注文は、最寄りの書店さんでお願いします。
お店に在庫が無くても、お取り寄せができます。
書店が最寄りにない場合は、オンライン書店でご注文ください。

 

 



お急ぎの場合は、小社あてにご注文いただくこともできます。
郵便番号、ご住所、お吊前、お電話番号をメールか、FAXでお知らせください。
送料432円でお送りします。
新刊案内へ
ひつじ書房ホームページトップへ